Stress er en af de mest udbredte sygdomme i vores tid. Stress koster milliarder af kroner for vores samfund. En sygemelding af en medarbejder kan give virksomheden et økonomisk tab, der kan løbe op i millioner af kroner: Sygedagpenge, betaling for en vikar, forsinkede projekter alene kan give virksomheden store udgifter. Psykolog Elena Larsen har en stor erfaring i at arbejde med stressramte klienter. “Stress er blevet næsten til en national sygdom i Danmark” – fortæller Elena.
Stress er en sygdom
Stress, i den forstand, som vi snakker om, er en sygdom. Som enhver sygdom, har stress en karenstid. I den periode er den ikke så synlig. Man er træt, udbrændt, ofte ked af det og lysten til at gå på arbejde kan begynde at forsvinde. Arbejdes begejstringen er væk. Det kan føles, som om man bare skal holde det ud. Fysiske symptomer kan være stærk hovedpine, tilbagevendende migræne, søvnløshed, hjertebanken, fysisk træthed, svedige hænde. Andre psykiske symptomer kan beskrives forskelligt, men det kan føles som et uendelig kapløb, manglende kontrol, angst for at lave fejl, usikkerhed, manglende selvtillid osv. Disse tegn begynder lige så stille og tager til med tiden. I den såkaldte karenstid kan sygdommen stoppes helt, hvis den stressede person får gunstigere vilkår og vil tage bedre vare på sig selv. Hvis situationen tværtimod ikke er så positiv og personen fortsat tvinger sig selv til at finde sig i den ubehagelig situation, kan stressen virkelig blive til en sygdom med en sygemelding til følge. Nogle gange kan det går så galt, at personen får angst anfald, fysiske skavanker, depression og endda kan komme til at bliver fortidspensionist i sidste ende, hvis det går helt galt.
Stress er en traumatisk oplevelse
Alle dem, som nogensinde har været sygemeldt med stress, kan huske det: man husker hvor mange gange, hvornår, hvad årsagen var og især de negative følelser, som var forbundet med stress. Det største problem, som kan forhindre personen i at komme tilbage på arbejdspladsen eller i det hele taget på arbejdsmarkedet, er at disse traumatiske følelser bliver bevidst og ubevidst forbundet med arbejdet. I vores underbevidsthed begynder der at virke som en direkte forbindelse: arbejde er lige med stress. Og da stress er så ubærlig, for at undgå stress og ubehagelige følelser, skal jeg undgå at arbejde.
Tegn på begyndende stress hos din medarbejder.
Det er generelt svært at se begyndelsen på stress hos en anden. Dels kan det være sådan, fordi den pågældende medarbejder selv er ikke klar over sin tilstand. Men til dels fordi mennesker generelt er dygtige til at skjule svagheder. Og den anden ting vi skal huske er at stress, som enhver anden sygdom, kommer snigende ind. Det kan gå op til flere år indtil den ”sidste dråbe” kommer og medarbejderen går ned med stress.
Anderledes adfærd: Du skal være opmærksom på, hvis du bemærker at din medarbejder begynder at udvise en anderledes adfærd og reaktioner, end han/hun plejer. En stille og normalt samarbejdsvillig person begynder at være strid, sur og modsigende. Eller én, der almindeligvis kunne sige til og fra, begynder at være stille, usikker og undgår til at sige sin mening. En medarbejder, som plejede at have styr på tingene begynder at lave fejl. Den der, normal var hurtig til at udføre opgaver, begynder at vakle, være usikker og at være længere om at udføre opgaverne. Det er nemlig her, hvor det er et godt tidspunkt at søge professionel hjælp fx hos en psykolog, som har forstand på stress. Jo tidligere man kommer i behandling, jo lettere er det at blive “rask” igen.
Hvad kan du gøre som chef?
- Snak med ham/hende: Det er vigtigt, at din medarbejder føler, at hans/hendes mening er vigtig. Prøv tage en god stille og rolig snak om, hvad der foregår.
- Lyt til din medarbejder: Der eksisterer en eller en anden konflikt hos din underordnede. Det kan være en indre konflikt, en konflikt med dig eller andre overordnede, en konflikt med kollegaer eller et “utilfredsstillende” psykisk eller fysisk arbejdsmiljø
- Det, som din medarbejder siger er vigtigt! Det kan være der, hvor nøglen til hans eller hendes sygemelding ligger. Som regel, prøver de fleste medarbejdere i starten at fortælle om sine problemer eller oplevelser, at der er noget, som dræner deres energi, noget, som gør dem kede af det eller går dem på. Men de bliver desværre ikke hørt.
- Kig på problemet med medarbejdernes øjne: Alt for mange ledere og cheffer begår denne fejl, hvor de kun kigger på problemet fra deres egen side. Det er selvfølgelig også rigtig nok. For at være chef, skal man have en stærk mening og position. MEN! Det er vigtigt at huske at alle mennesker er forskellige. Hvis du, som chef, eksempelvis kan fungere i et højere tempo, tolerere en vis grad af uorden eller kan have mange bolde i luften, så kan det sagtens være, at din medarbejder ikke kan følge med eller bruger alt for meget energi på at orientere sig i det kaos, som han eller hun oplever, og kun kan overskue en ting ad gangen. Han/hun kan føle sig presset, men har muligvis mistet evnen undervejs til at sige fra. Der kan også være noget i organisationsstrukturen eller arbejdsgangene, som ikke virker optimalt og derfor vil din medarbejder føle sig undertrykket/alene/overset osv.
- Ned i tempo, ned i tiden: Hvis du kan se, at din medarbejder er ved at miste grebet, er det godt for ham at have lidt tid til at få en ny energi, se sig om, og prøve at reflektere over tingene. I hvert fald tid til at hvile kan være guldværd. Det er lettere at komme op, hvis man ikke er helt syg endnu. På den måde kan du måske helt undgå en sygemelding. Hvis din medarbejder bliver rigtig syg, kræver det mere tid til at komme sig. Så ned med tiden, ned med tempoet og ned med arbejdsmængden.
- Undgå at “bagtale” af god mening: Jeg har ofte oplevet i min praksis, at mine klienter siger, at de har kunnet bemærke, at andre kiggede på ham/hende med et særligt udtryk. Det giver endnu en bekymring til din stressede medarbejder, hvad tænker/snakker de om mig. Andres meninger er generelt vigtig for os mennesker, men når man er stresset, betyder det dobbelt så meget og hvad de tænker om mig, hvad de siger om mig.
- Vær parat til at hjælpe: Prøv at snakke med medarbejderen, om hvordan han/hun kan se en mulig løsning på problemet. Hvilken slags hjælp, han/hun selv mener han/hun har brug for. Jo mere din medarbejder føler, at han har forståelsen og støtte fra sin chef og arbejdsplads, des større chance er der for, at han kommer tilbage, eller at du helt kan undgå en sygemelding.